23 augustus 2015

Paneeldeuren, lijsten en plinten.




Ik hou heel erg van paneeldeuren. In ons oude huis hebben we de bestaande deuren vervangen voor oude paneeldeuren. In die tijd gekocht in Giessenburg bij de uitdragerij van de graanbuurt. Toen wij een bezichtiging hadden in, nu ons nieuwe huis viel mijn oog direct op de oude paneeldeuren, maar ze waren weggewerkt! Er zat een dunne plaat op gespijkerd. Ik dacht dat wel mooi op te kunnen knappen. Eenmaal alle platen van de deuren afgehaald, kwamen de paneeldeuren niet mooi tevoorschijn. Het zou ontzettend veel werk zijn om deze mooi op te knappen en ik was het werk van onze vorige paneeldeuren nog niet vergeten.. afbranden, schuren, plamuren.. Met dit in mijn achterhoofd hebben we besloten toch alles te vervangen voor nieuwe paneeldeuren. Ik ben uiteindelijk erg blij met het eindresultaat.

De deurkrukken ben ik ook helemaal blij mee. Ik heb voor deze knoppen alleen bij kastdeuren gekozen, zodat de kast niet alleen met een sleutel open gaat, maar ook met een draaiknop. Past er mooi bij toch?



Ook had dit jaren 30 huis mooie details: sierlijsten om de kozijnen heen met neuten eronder en hoge plinten. Ook hierbij zou het enorm veel werk zijn om alles in originele staat op te knappen. Daarnaast is er tijdens het slopen een gedeelte verloren gegaan. Om een nette eenheid te creëren hebben we alles vervangen, maar wel in de originele staat. De sierlijsten, neuten en plinten hebben wij gekocht bij Wijdeco uit Kampen *klik*. Wijdeco heeft van veel panden in Nederland reproducties gemaakt die niet van origineel te onderscheiden zijn. Daar is deze lijst er een van. Daarna heeft mijn man het heel mooi en netjes op maat gemaakt. Het houtwerk is geverfd in een zijde matte lak van Carte Colori in de kleur leem, via Anja Otto, interieur en verkoopstyling. Hierdoor ontstaat een sober sfeertje met een klassiek tintje. 





Leuk dat jullie geïnteresseerd zijn in mijn blog en er steeds nieuwe volgers bij komen. Ook heel leuk om jullie reacties te lezen! 
Fijne week.. 

Een lieve groet, Leonie



















11 opmerkingen:

  1. De deuren en plinten zijn heel mooi geworden! Ik hou ook zo van de sobere stoere stijl met een klassiek tintje!
    Ook de kleur leem is een hele mooie kleur!

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je blog even terug gelezen, want door de vakantie is dat er allemaal bij in geschoten.
    Maar je deuren en het plafond zijn schitterend. Leuk dat jullie het in de oude stijl herstellen.

    Groet lia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Leonie!
    Het schilderwerk ziet er prachtig uit!
    Liefs, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) volgens mij zitten we op het zelfde moment bij elkaar te kijken!.. Leuk! Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  4. De uitdragerij. Ik wist niet wat ik zag toen ik daar voor het eerst kwam. Ik zat met open mond in de auto.....
    Ik vind paneeldeuren ook prachtig. Het is erg mooi geworden allemaal.

    Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Leonie,

    Wat leuk dat je met een blog begonnen bent! Ik heb mij meteen als volger aangemeld hoor. Ik weet nog wel dat ik het reuze spannend vond toen ik zes jaar geleden begon, maar het is nog steeds zo leuk.

    Ik vind je paneeldeuren prachtig. Beneden hebben wij ze ook maar boven zitten nog standaarddeuren. Deze zou ik graag willen vervangen. Wie weet komt het er nog eens van.

    Veel succes met je blog! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hoor Leonie!
    Ik heb nog allemaal stalen kozijnen in huis! Ooit wil ik deze vervangen voor mooie houten met mooie houten deurlijsten! Ben daar ook wel verliefd op! Klassiek en sober gaat heel goed samen!

    Groetjes, Leoni

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je op mijn blog kwam kijken, bij jou is ook veel te zien dus ik ga je volgen!
    Gelukkig heb ik deze week toch een grote Berenklauw gevonden:)

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net op je blog terecht gekomen, heel erg mooi die deuren en de kleur is prachtig!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je je aangemeld hebt. Zo heb ik je blog ontdekt en me meteen aangemeld. Het verhaal wat jij schreef kon mijn verhaal wel zijn. Toen wij 20 jaar geleden dit jaren 30 huis kochten hadden ze ook al alle deuren platen gezet. Gladde deuren was toen helemaal in. Wij hebben het gelukkig wel "op wat plamuurwerk na" goed gekregen. Je deuren zijn echt prachtig en de kleur leem geweldig vind ik hem.
    Een lieve groet Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig huis heb je! Volg je al een tijdje! Wat ik mij afvraag is: heb je zijdematte lakverf of extra matte krijtlak voor binnen van Carte Colori gebruikt voor de kozijnen en deuren? De tv-kast heb je in de kalkverf Piombo gezet of ook krijtlak?

    BeantwoordenVerwijderen